Thursday, February 19, 2009

تشنج در کابینه کرزی

جلسه کابینه ی حکومت افغانستان به ریاست حامد کرزی به خاطر انتقاد او از معاون اولش دچار تنشج گردید. رییس جمهور پیش از آغاز رسمی جلسه کابینه، احمد ضیا مسعود؛ معاون اول خود را مورد انتقاد قرار داد که چرا حکومت را فاسد و بی کفایت خوانده است.
احمد ضیا مسعود به روز شنبه 26 دلو به در یک سخنرانی به مناسبت خروج عساکر قشون سرخ شوروی سابق از افغانستان در پنجشیر، از فساد و بی کفایتی حکومت به شدت انتقاد نمود و گفت که حکومت افغانستان از حل مشکلات فقر، گرسنگی و بدبختی های مردم عاجز مانده است.
حامد کرزی با اشاره به این سخنان آقای مسعود با الفاظ تند، وی را وابسته به جبهه ملی و مخالف رهبری خودش دانسته گفت که شما نوکر بیگانه ها هستید و با امریکایی ها زد و بند می کنید تا مرا از صحنه بردارید، من اجازه نخواهم داد که شما و جبهه ملی تان در طرح ها و پلان های خویش بر علیه من کامیاب شوید.
آقای مسعود به رییس جمهور گفت که شما به لحاظ ناتوانی در رهبری حکومت، نقض قانون اساسی و اقدامات فردی باعث مشکلات زیادی در کشور شده اید و اجازه دهید که پس از اول جوزا کشور دچار خلای سیاسی نگردیده و یک راه حل قانونی از طریق ایجاد یک شورای موقت رهبری پیدا شود، از شما بعید است که به من اتهام نوکری بیگانه را می زنید در حالی که خود شما سوار بر هلی کوپترهای دیگران و بادیگاردهای خارجی به کشور بازگشتید و همین اکنون هم مثل آفتاب روشن است که چه کسی در این کشور به مردم اتکا دارد.
رییس جمهور کرزی با لحنی تند و خشمگینانه خطاب به احمد ضیا مسعود گفت من تا پایان انتخابات به حکومت خود دوام خواهم داد و اجازه نمی دهم که شما و هم پیمانان جبهه ملی تان یک شورای به اصطلاح موقت ساخته، قدرت را از من بگیرید و کشور را به همان جایی بازگردانید که در گذشته قرار داشت، شما دیگر چانس خراب کردن افغانستان را پیدا نخواهید کرد.
و متقابلا احمد ضیا مسعود از رییس جمهور خواست که به قانون اساسی و ارزش های دموکراسی افغانستان احترام بگذارد و هیچ کس چیزی فراتر از تطبیق قانون اساسی و داشتن مشروعیت سیاسی از وی نمی خواهد.این گفتگوها که گاه تند و پر از عصبانیت می شد بیش از ده دقیقه دوام کرد و سرانجام با وساطت اعضای کابینه و کوشش های وزرا پایان یافت و جلسه ی رسمی کابینه به کار خود دوام داد.

Khawaran

اميدوار هستم كه استفاده از مواد منتشره با ذكر آدرس سايت همراه باشد . تشكر