Saturday, January 30, 2010


استاد عبدالله تاشقین به صفت مسئول بخش "یاش الوغلر" ففتا تعیین گردیدfoto
در جلسه نوبتی روز جمعه مورخ ۲۲ جنوری سال روان هیئت رهبری ففتا، استاد عبدالله تاشقین شاعر، نویسنده، محقق و زبان شناس و شخصیت فرهنگی و ادبی خلق تورک افغانستان بنابر پیشنهاد رئیس فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان و توافق جمعی اعضای مجلس بعداز جر وبحث و غور همه جانبه مسئله، به حیث رئیس بخش "یاش الوغلر" و عضو هیئت مدیره فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان تعیین گردید.

ادامه مطلب


ابلاغیۀ فدراسیون فرهنگی تورکان افغانسان در رابطه با کنفرانس لندنfoto

کافۀ مردم مظلوم افغانستان و مجامع صلحخواه وعدالت پسند جهان بی صبرانه در انتظار تدویر کنفرانس لندن و نتایج حاصله از آن در جهت استقرار صلح وثبات در کشور ویران و جنگ زدۀ افغانستان اند. مگر با کمال تأسف ما شاهد آنیم که این کنفرانس نیز همانند کنفرانس های قبلی یک وسیلۀ تحمیق مردم وکسب امتیازات بیشتر به طالبان جنگجو و طالبان نیکتایی پوش وهواداران عظمت طلب ایشان در حاکمیت سیاسی کشور بوده و رهگشای هیچ امیدی به پایان بخشی بی عدالتی های تاریخی در مناسبات با همی اقوام وملیت های ساکن این سرزمین نمی باشد.

ادامه مطلب


نامۀ سرکشادۀ فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان به کنفرانس لندنfoto

جناب گولدن براون صدراعظم بریتانیا و دیگر رؤسای دول اشتراک کننده درکنفرانس تاریخی لندن درود برشما!

تلاش جامعۀ جهانی در جهت تأمین صلح و استقرار پایه های دموکراسی در کشور جنگ زده و ویران افغانستان از هر جهت قابل تأیید و تمجید بوده و مردم ما در مجموع به این واقعه ارج فراوان گذاشته و به دیدۀ امید به آن نگاه میکنند.
ولی با اندوه فراوان ما شاهد آنیم که، پارۀ از واقعییت های موجود در جامعۀ افغانستان که ریشۀ بسا مسایل مرتبط با بحران کنونی افغانستان در متن آنها قرار دارد، و کافۀ اهل بینش و فهم سیاسی جهان هم راجع به سازنده بودن آنها آگاه و متفق القول میباشند، در پروسۀ این تلاشها، یا اصلاً مورد توجه قرار نگرفته ویا هم با بعضی سبوتاژ ها از محراق گفتگو های سازنده بدور نگهداری شده اند، که اصل کم توجهی وبی ارزش انگاری حل مسألۀ ملی در کشور کثیر الملیة افغانستان، یکی از آن مسایل مهم وتعیین کننده در استقرار صلح وثبات پایدار وعادلانه در کشور ماست که هیچگاهی طور شاید وباید به آن توجه صورت نگرفته است.

ادامه مطلب


نشریه حریت ترکیه: امریکا برای افغانستان ستراتیژی ندارد

عملکرد متناقض امریکا و متحدان آن کشور در افغانستان و نتایج ناگوار آن بمرحلۀ رسیده است که اکنون در نشریه های کشورهای متحد و دوست آنکشور نیز سوالاتی مطرح و از شیوۀ عملکرد شان انتقاد بعمل می آید. در شماره اخیر روزنامه حریت ترکیه گفته شده که امریکا برای افغانستان ستراتیژی ندارد، زیرا این کشورهیچگاهی هدف روشنی را برای داشتن یک ستراتیژی نداشته است. در مطلب علاوه شده عکس العمل های توبیخ کننده، وعده دادن ها و عملکردهای مفرد ستراتیژی بوده نمیتواند. به باور نویسنده، ستراتیژی هنگامی شکل میگیرد، که هدف روشن موجود باشد. همچنان در مطلب مذکور گفته شده که امریکا در افغانستان از عمل به اندیشه مسیرداشته، درحالیکه مسیر منطقی از اندیشه بسوی عمل رفتن است.

ادامه مطلب


یک بازی دیگر با جنرال دوستمfoto!

منبع مطلب: سایت نوید روز

رییس جمهور کرزی، روز گذشته براساس حکمی جنرال عبدالرشید دوستم را به ریاست ارکان سرقوماندانی اعلی قوای مسلح منصوب نمود.
گفته می شود كرزي اين فرمان را براي تامين هماهنگي بيشتر امنيتي در چارچوب شوراي امنيت ملي صادر كرد و از عبدالرشید دوستم خواست، تا وظايف ستاد را مطابق قانون و لايحه مربوطه تنظيم نمايد.
محترم دوستم ، دو سال قبل به صورت تشريفاتي به عنوان رئيس ستاد مشترك ارتش کشور بود و پس از كرزي كه فرماندهي كل نيروهاي مسلح افغانستان را بر عهده دارد، دومين مقام مهم نظامي در اين مسووليت بشمار مي‌رود.
با این معنا که عبدالرحیم وردک وزیر دفاع، محمد حنیف اتمر وزیر داخله، رئیس اردوی ملی زیر دست عبدالرشید دوستم خواهند بود و برای انجام فعالیت و عملیات نظامی باید از وی دستور کاری داشته باشند.

ادامه مطلب

افغانستان، قبرستان رویا ها

عباس دلجوfoto

تاریخ سیاسی افغانستان بعد از حاکمیت احمد خان ابدالی، تاریخ تشنه به خون است .
تاریخ تبهکاری و سیاهکاری است . تاریخ خونین چشم از حدقه درآوردنها، برادر کشی ها، برافراشتن دار ها، کاشتن نیزه زارها، اعمار سیه چالها، تیل داغ کردنها، واسکت بریدنها و ساختن کله منار ها است که شاهان و امیران افغانستان، گور کنان این قبرستان رویاهای نسلهای متوالی بوده که انسانها را با تمام آرزوهاي قشنگ و انسانی شان مدفون به زير خاک سياه نامرادي ها کرده اند .

ادامه مطلب


سازش پنهانی کرزی وپارلمان در مورد کابینهء انحصاری وقومیfoto

محمد عوض نبی زاده

افغانستان کشوری است که مردمش با تاریخ سیاسی پرفراز و نشیب همواره دربرابرمداخلات بیگانگان درکنار یکدیگرایستاده وازحاکمیت ملی خویش دفاع نمودند.امامشارکت ملی واقعی اقوام افغانستان درطول تاریخ به عنوان یک چالش مطرح بوده است .چون درافغانستان هیچ قومی اکثریت مطلق را تشکیل نمی دهد. طوریکه درکنفرانس بن و در تمامی کنفرانسهای بعد ازآن تأکید برهویت چندقومی افغانستان از یک‌سو و رعایت اصول و اساسات دموکراسی و جامعه‌ مدنی و حقوق بشر از سوی دیگر تاکید داشت که برخی از نکات آن در قانون اساسی افغانستان نیز بازتاب یافته اند. در سه قرن اخیراقوام محروم افغانستان از حلقه حاکمیت به حاشیه رانده شده بودندویک باور منحط و گمراه‌ کنند ه تاریخی که «حاکمیت از ان پشتونها است» تبلیغ میشده است

ادامه مطلب


دولت افغانستان، تمایل به اپارتاید و کرشمه با دمو کراسی

بیانیه بنیاد کاتب هزاره بمناسبت حوادث اخیر پارلمان کشور

حکومت مردد ومتظاهر افغانستان که با مطرح نمودند باورهای چون: دمو کراسی، وحدت ملی و ایجاد جا معه متوازن، مهمترازهمه با خط بطلان کشیدن روی حکومتهای شاهان وامیران گذشته ومستبد روی کار امده است، دارد از مسیر اصلی و خط مشی قانونی خود خارج می گردد، دولت افغانستان که بعد از هشت سال و با نفوذ وسیع انحصار گرایان قومی درحلقات تصمیم گیری به دام تبعیض و افراط گرایی منحط نژادی افتاده است به انحراف سیاسی کشانده شده و اسیر تضاد ها گردیده است

ادامه




اميدوار هستم كه استفاده از مواد منتشره با ذكر آدرس سايت همراه باشد . تشكر