Monday, August 09, 2010


پیام تبریکیه به مناسبت سومین سالگرد برنامۀ تلویزیونی یپک یولی"راه ابریشم" ،foto اینجانب تمنیات نیک، ارادت بی شایبه و مراتب تبریک و تهنیت خود را حضور شما خواهر ارجمند و روزنامه نگار نستوه به اغتنام از فرصت تقدیم داشته دست آورد های عرصۀ امور فرهنگ، ادب و باز شناسی مشاهیر کشور را قابل قدر دانسته توفیقات مزید، بخت جوان و اندیشۀ بارور شگوفا در راستای بازتاب هر چه بیشتر ارزشهای فرهنگی، زبانی و تاریخی میهن عزیز مان از بارگاه خدای متعال استدعا می نمایم.
با تجـدید احترامات فایقـه, امان معاشر ونـوور کانـادا هفتم آگست ٢٠١٠

آخرین بروز رسانی ( 08 آگوست 2010 ساعت 06:33 PM )
فرهیخته ماندگار، در قلب روزگار ( Public ) چاپ ارسال به دوست
پیام ها
07 آگوست 2010 ساعت 06:59 PM
فرهیخته ماندگار، در قلب روزگارfoto
قافله زمان درحرکت و گذراست. ودرین مسير پيشرونده خویش، خاطرات، برداشت ها، تحرکات و عمل کردهارا در صفحات زرین روزگار خود همچون هندرمندمیناتورخیلی ها ظریفانه نقاشی مینماید.
البته این ترسیم و نگاره گري، بازگوینده سیماها، چهرها، عمل کردهاو چگونگی زندگی پرطلاطم آنهامیباشد. همچنان سوالات وجوابات، زشتی و خوبي ها، سیاهی و سفيدي ها، روشنايي وتاریکی ها، نيكي و بدي ها، شادی و غمگيني ها را در خاطرات دفتر خويش برجسته وماندگارثبت می نماید، تا صفت از اوصاف، خصلت از خصايل انسانها را، بازگویی نموده و به نسل های بعدی يادگار گونه نمایانیده باشد.
آخرین بروز رسانی ( 07 آگوست 2010 ساعت 07:03 PM )
ادامه مطلب ...
پاس محبت ( Public ) چاپ ارسال به دوست
اشعار
06 آگوست 2010 ساعت 08:43 PM
پاس محبتfoto
آخر ز درد خسته و نابود ميشوم
قسمت چنانکه رفته چنين بود ميشوم
گاهى ز غصه خاطر من ميشود سياه
گاهى يک آسمان پُر از دود ميشوم
در جايگاه قاتل بى دست و پاى شهر
يک لحظه غرق خود شده مردود ميشوم
ارسال یادداشت (0یادداشت)
آخرین بروز رسانی ( 06 آگوست 2010 ساعت 08:45 PM )
ادامه مطلب ...
قسمت سوم تصاویر هیئت اعزامی ففتا در افغانستان ( Public ) چاپ ارسال به دوست
فرهنگی
04 آگوست 2010 ساعت 03:42 PM
قسمت سوم تصاویر هیئت اعزامی ففتا در افغانستانfoto

توجه: برای تماشای تصاویر، بالای عکس کلیک کنید
آخرین بروز رسانی ( 04 آگوست 2010 ساعت 05:49 PM )
دستآورد افتخار آفرین تیم فتبال جوانان فاریاب در برابر تیم های فتبال ناروی ادامه دارد ( Public ) چاپ ارسال به دوست
اخبار و جراید
04 آگوست 2010 ساعت 03:24 PM
دستآورد افتخار آفرین تیم فتبال جوانان فاریاب در برابر تیم های فتبال ناروی ادامهfoto دارد
مسابقات جهانی فوتبال نو جوانان در اسلو پایتخت دولت شاهی ناروی که به روز یکشنبه اول اگست ۲۰۱۰ آعاز ګردیده بود، همچنان ادامه دارد. همانطوریکه اخبار روز اول مسابقه نشر گردیده بود و خوانندگان محترم آگاهی دارند که مسابقه آغازین تیم نو جوانان فاریاب در مقابل تیم نو جوانان ناروی به (اسم گیو اکت) با نتیجه ۹ گول در مقابل صفر و با تیم (ترنیس۲) با نتیجه ۷ در مقابل صفر به پایان رسید
ارسال یادداشت (0یادداشت)
آخرین بروز رسانی ( 05 آگوست 2010 ساعت 08:26 PM )
ادامه مطلب ...
يک ديپلمات ديگر آمريکايي نيز خواستار تجزيه افغانستان شد ( Public ) چاپ ارسال به دوست
اخبار و جراید
03 آگوست 2010 ساعت 07:39 PM
يک ديپلمات ديگر آمريکايي نيز خواستار تجزيه افغانستان شد
3 آگست 2010 ميلادی
پيتر گالبريت معاون پيشين نماينده دبيرکل سازمان ملل متحد در امورافغانستان (UNAMA) خواستار تجزيه اين کشور به دو بخش شد. به گزارش ايرنا، گالبريت که پيش از اين با انتقاد از ايجاد تقلب در انتخابات رياست جمهوري سال گذشته در افغانستان، مدعي بود 30 درصد آراي حامد کرزي تقلبي است، از سمت خود برکنار شده بود. وي مدتي به عنوان معاون کاي ايده نماينده پيشين بان کي مون دبيرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان انجام وظيفه کرده بود که به علت اختلاف نظر با ايده از سوي بان برکنار شد. روزنامه افغانستاني ماندگار روز دوشنبه در اين رابطه نوشت: گالبريت به تازگي با ابراز نارضايتي از جنگ در استان هاي قندهار و هلمند در جنوب افغانستان، اين جنگ را نبرد عليه قوم پشتون مي داند.
ارسال یادداشت (0یادداشت)
آخرین بروز رسانی ( 03 آگوست 2010 ساعت 08:33 PM )
ادامه مطلب ...
رهنمود جدید جنرال دیوید پتریوس به نیروهای تحت فرماندهی‌اش در افغانستان: به مردم خدمت کنید ( Public ) چاپ ارسال به دوست
اخبار و جراید
03 آگوست 2010 ساعت 07:56 PM
رهنمود جدید جنرال دیوید پتریوس به نیروهای تحت فرماندهی‌اش در افغانستان: بهfoto مردم خدمت کنید
سه شنبه 12 سرطان 1389 ظفرشاه رویی
جنرال دیوید پتریوس، فرمانده عمومی نیروهای بین‌المللی در افغانستان، در رهنمود جدیدش به سربازان، قوای بحری و هوایی، تفنگ‌داران دریایی، افراد غیرنظامی ناتو و آیساف و همچنین نیروهای امریکایی در افغانستان توصیه کرده که مردم این کشور را مصوون نگهدارند و به آنان خدمت کنند. جنرال پتریوس در رهنمود ضد شورشگری خود خطاب به فرماندهی آیساف گفته است: «اراضی تعیین‌کننده اراضی انسانی است. مردم مرکز ثقل‌اند. فقط با تامین امنیت و کسب اعتماد و اطمینان آنان، دولت افغانستان و آیساف می‌توانند پیروز گردند.»
ارسال یادداشت (0یادداشت)
ادامه مطلب ...
لیست‌ها کوتاه‌تر و طالبان جسورتر می‌شوند ( Public ) چاپ ارسال به دوست
اخبار و جراید
03 آگوست 2010 ساعت 07:29 PM
لیست‌ها کوتاه‌تر و طالبان جسورتر می‌شوند
سه شنبه 12 سرطان 1389 جاغوری
شورای امنیت سازمان ملل تصمیم گرفته است تا لیست سیاه را کوتاه نماید. بر اساس آخرین تصمیم این شورا، نام 45 تن از افراد وابسته به طالبان و القاعده از این لیست حذف شده است. هفته قبل نیز نام پنج تن حذف شده بود. حکومت افغانستان قبلا نام 50 تن از اعضای طالبان را به سازمان ملل ارایه کرده بود تا در مورد حذف این افراد از لیست سیاه اقدام‌هایی صورت گیرد.
ارسال یادداشت (0یادداشت)
ادامه مطلب ...
سازمان ملل‌نام 45 عضو طالبان و القاعده را از لست سیاه حذف کرد ( Public ) چاپ ارسال به دوست
اخبار و جراید
03 آگوست 2010 ساعت 07:17 PM
سازمان ملل‌نام 45 عضو طالبان و القاعده را از لست سیاه حذف کرد
سه شنبه 12 سرطان 1389 ساعت 22:12 روزنامه 8صبح
نام ده عضو گروه طالبان و 35 تن از اعضای شبکه تروریستی القاعده از لست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد حذف شده است.
توماس مایر هارتینگ، رییس گروه کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل گفته است: «در نتیجه بررسی نام‌های 488 تن، نام 45 تن از لست حذف شد.» او گفت در پی درخواست‌های حکومت افغانستان، نام این تعداد از اعضای القاعده و طالبان از لیست حذف گردیده است.
ارسال یادداشت (0یادداشت)
ادامه مطلب ...
جنگ هاي صليبي - قسمت چهارم ( Public ) چاپ ارسال به دوست
مقالات تاریخی
02 آگوست 2010 ساعت 08:47 PM
جنگ هاي صليبي - قسمت چهارمfoto
سقوط انطاکیه
پس از چندماه از محاصره خاکم موصل به نام کتبوغا تصمیم گرفت که با سپاهیانش به سمت انطاکیه حرکت کند. از طرفی یک ارمنی تازه مسلمان شده به نام فیروز به بوهیمند پیشنهاد کرده بود که با دریافت مبلغی سنگین دروازه شهر را بر روی صلیبیون بازکند. فرماندهان صلیبی مبلغ درخواست شده را بین خود تقسیم کردند و به فیروز دادند. فردای آن روز صلیبیون اردوی خود را جمع کرده و به محاصره شهر پایان دادند. مدافعین گمان کردند که صلیبیون به خاطر سررسیدن سپاه کتبوغا فرارکرده اند از این رو شب به استراحت پرداختند.
ارسال یادداشت (0یادداشت)
ادامه مطلب ...
جوانان فاریاب افتخار آفریدند ( Public ) چاپ ارسال به دوست
اخبار و جراید
02 آگوست 2010 ساعت 06:16 PM
جوانان فاریاب افتخار آفریدندfotofoto
روز یکشنبه اول اګست ۲۰۱۰ مسابقات جهانی فوتبال نو جوانان در اسلو پایتخت دولت شاهی ناروی آعاز ګردید۰این مسابقات همه ساله تحت نام ناروی کپ برای مدت یکهفته بر ګزار میګردد۰ناروی کپ برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ یعنی ۳۸ سال قبل از امروز بفعالیت آعاز نموده که همه ساله از تمام کشورهای جهان بدون در نظر داشت نوعیت رژیم حاکم برآن،جوانان و نو جوانان(۱۲تا۱۸)سال در آن اشتراک مکنند۰امسال جوانان از ۵۲ کشور جهان درین مسابقات اشتراک دارند که با یکدیګر برقابت میپردازند۰طبق اظهارات مسوولین برګزاری ناروی کپ تقریبآ ۴۰۰۰ بازی(مسابقه) در میدانهای محل اصلی برګزاری ناروی کپ در تپه مشهور (ایکیبرګ) و میدانهای مکاتب نواحی ۱۵ ګانه اسلو برګزار خواهد شد۰این مسابقات توسط ۲۱۰ داور(ریفری) داخلی و یکصد نفر داور خارجی رهبری میګردد۰ من هم که یکی از جمله ای این ۲۱۰ نفرم، ودر تمام ایام این مسابقات ۲۳ نوبت داوری خواهم نمود۰
ارسال یادداشت (0یادداشت)
ادامه مطلب ...
حق سیاسی یا حق مذهبی ( Public ) چاپ ارسال به دوست
مقالات سیاسی
02 آگوست 2010 ساعت 11:30 AM

حق سیاسی یا حق مذهبیfoto
عباس دلجو
درین اواخر تعدادی از رسانه ها و آدم های معلوم الحال خواسته یا ناخواسته زمینه پر رنگ ساختن برخورد های مذهبی را فراهم کرده و ازین طریق با دامن زدن به اختلافات مذهبی، برخورد های فرقه ای را تشدید میکنند . کسی نیست تا از این کارگزاران فتنه های مذهبی سوال کنند که طرح مسائل مذهبی، تاریخی گذشته چه دردی از هزاران درد بی درمان مسلمانان افغانستان را درمان خواهد کرد؟ . در حالیکه موجودیت مذاهب اسلامي الزاما دشمنی و نفاق را نمیرساند بلکه خود شاهد و دلیل محکمی بر تفاوت دیدگاه هاست .

ارسال یادداشت (0یادداشت)
آخرین بروز رسانی ( 02 آگوست 2010 ساعت 11:34 AM )
ادامه مطلب ...
حضوراقوام دردولتهای افغانستان ( Public ) چاپ ارسال به دوست
مقالات سیاسی
02 آگوست 2010 ساعت 11:19 AM

حضوراقوام دردولتهای افغانستانfoto
محمد عوض نبی زاده
سرزمینیکه درتاریخ معاصرجهان بنام افغانستان یاد میشود وچهارقوم عمدهءتاجک-ازبک -هزاره- وپشتون با تفاوت تعدادنفوس ناچیزبا یکدیگرهمراه با دیگراقلیتهای قومی درآن زندگی دارند.که میتوان افغانستان را یکی ازکشورهای اقلیت قومی درجهان نامید. بنا برتحقیقات دانشمندان داخلی وخارجی گروه قومي پشتون تباردرقرن پانزده وشانزده ميلادي ازنواحي كوه‌هاي سليمان درغرب رودخانه‌ سند،به سمت خراسان وسرزمينهاي حاصل‌خيز جنوب وجنوب شرق افغانستان امروزی سرازیرشدند

ارسال یادداشت (0یادداشت)
ادامه مطلب ...
گزارش جلسه هیئت رهبری ففتا در شهر بدلاسفی کشور آلمان ( Public ) چاپ ارسال به دوست
فرهنگی
01 آگوست 2010 ساعت 12:03 PM
گزارش جلسه هیئت رهبری ففتا در شهر بدلاسفی کشور آلمانfoto
در نشر خبر مختصر این نشست وعده سپرده بودیم تا اخبار مفصل این مجلس را به مطالعه دوستان به دست نشر بسپاریم
شورای رهبری فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان (ففتا) در شهر بد لاسفی کشور آلمان تشکیل جلسه داد
به روز شنبه هفدهم ماه جولای سال 2010 میلادی جلسۀ شورای رهبری فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان (ففتا ) با اشتراک داکتر همت فاریابی رئیس ففتا، داکتر قمرالدین مصلح معاون اول، دوکتور عبدالمنان تاشقین مسئول امور فرهنگی و رئیس ففتا در آلمان، انجنیر نجم الدین محمودی مسئول امور تشکیلات و رئیس ففتا در اتریش، انجنیر محمدعثمان بیلم مسئول مالی، عبدالغفار خلج مسئول حقوق بشر ففتا، جنرال عبدالغفور فاریابی معاون شعبه امور محاسن سفیدان یا( یاش الوغلر)، اسدالله آسیابان مسئول امور روابط ، انجنیرعبدالحق فیضی رئیس ففتا در کشور دنمارک، قاضی عبد العلی فیضی کاندید شعبه امور تدارک، دوکتور امان الله عصمتی عضو مؤسس کینگاش و پوهاند بسم الله میمنگی عضو موسس کینگاش، تحت ریاست داکتر همت فاریابی در شهر بد لآسفی کشور آلمان بر گزار گردید.
آخرین بروز رسانی ( 01 آگوست 2010 ساعت 06:19 PM )
ادامه مطلب ...
اتحاد تورکان یک ضرورت مبرم تاریخی ( Public ) چاپ ارسال به دوست
مقالات سیاسی
28 جولاي 2010 ساعت 11:55 AM

اتحاد تورکان یک ضرورت مبرم تاریخی
عثمان بیگ
آسياي ميانه، خاورميانه، قفقاز و آسياي صغير كمابيش به مدت هزار سال صحنه درگيريهاي گروههاي مختلف توركي بر سر اقتدار و حاكميت سياسي بوده است. اين درگيريها در برهه هائي از زمان رنگ مذهبي نيز داشته اند. پس از دوره قاراقويونلو-صفوي و آغ قويونلو-عثماني، درگيريهاي مذكور بين تركان شيعه و تركان سني بوده است.درگيري و رقابت ميان قاراقويونلوها-صفويها-افشارها-قاجارها از يك سو و آغ قويونلوها-عثماني ها از سوي ديگر، درگيري و رقابت بين گروههاي ترك هترودوكس (شيعي) آسياي صغير-خاورميانه-قفقاز كه اغلب بافت

ارسال یادداشت (0یادداشت)
ادامه مطلب ...
پرورشگاه خيال ( Public ) چاپ ارسال به دوست
اشعار
27 جولاي 2010 ساعت 08:24 PM
پرورشگاه خيالfoto
مطالعه مطالب آموزشي وتدارك مدارک پژوهشي از ويژه گي هاي اشخاص ستوده خصال و جویندۀ کمال پنداشته شده چنين جوهريان كار آزموده در جوامع پيشرفته وكم رشد به شمول میهن عزيز ما بيش و كم سراغ شده ميتوانند دانشمند معاصر کشور كانديد اكاديمسين دوكتور محمد يعقوب واحدي جوزجاني از تبار فرزانه گانيست كه طي نيم سده اخير در پهلوي مصروفيت هاي تحصيلي وكار هاي تحقيقي به جمع آوري يك رشته كتب سودمند ونسخ خطي منحصر به فرد دست يافته صاحب كتابخانه بزرگي شده است. موصوف اين گنجينه گران ارج را در شهر سرپل به نام امير اورنگ سخن نظام الدين امير عليشير نوايي زير عنوان ‹‹كتابخانه عامه امير عليشيرنوايي›› مسمي نموده زمينه مطالعه وپژوهش هاي علمي را براي دانش پژوهان ودوست داران علم و ادب مساعد ساخته است.
ارسال یادداشت (0یادداشت)
آخرین بروز رسانی ( 28 جولاي 2010 ساعت 10:51 AM )
ادامه مطلب ..

اميدوار هستم كه استفاده از مواد منتشره با ذكر آدرس سايت همراه باشد . تشكر