Sunday, November 15, 2009

تار و پود مهاجر
عبدالحی سحر
قالی، یا آن گونه که در میان مردم افغانستان رایج است، "قالین" از دیرباز از صنایع دستی مهم و صادراتی افغانستان بوده‌است. قالی‌بافان افغانستان عمدتا در شمال کشور متمرکز بودند و بیشتر آن ها ازبک و ترکمن بودند. همین اکنون هم پس از فرآورده‌های کشاورزی، صادرات قالی است که در اقتصاد افغانستان نقش بارز دارد.
"گل برجسته"، "ظاهرشاهی"، "مشوانی"، "ترکمنی"، "خال محمدی"، "گل موری" نام تنها برخی از گونه‌های قالی افغانی است که بیشتر توسط سرانگشتان ظریف بانوان، چه در داخل افغانستان وچه در دیار هجرت، بافته می‌شود.
بافتن قالی‌ ماه‌ها و حتا سال‌ها طول می‌کشد.
ابـراز نـظــر 0
مخترع کلاشنکوف ۹۰ ساله شد Print E-mail
اخـــبــار
ساعت03:42 PM نوامبر 142009
مخترع کلاشنکوف ۹۰ ساله شد
شنبه, 23 عقرب 1388
ميخاييل کلاشنکوف، عضو واحد زرهی ارتش سرخ در سال ۱۹۴۲ زمانی که به خاطر جراحت در جنگ جهانی دوم در شفاخانه بستری بود، اولين مدل از تفنگ اتوماتيک کلاشنکوف را طراحی و اختراع کرد.
اما همان طور که روس‌ها اصطلاحا می گويند، اولين گلوله هميشه اشتباه شليک می شود. اولين مدل کلاشنکوف اشکالات فنی و ساختاری اساسی داشت و اين اسلحه هم اکنون در موزيم تسليحات روسيه زير نام ميخاييل کلاشنکوف نگهداری می شود.
چند سال طول کشيد تا بالاخره ميخاييل کلاشنکوف مدل نهايی اين سلاح را تکميل کرد. اسلحه ای که از آن پس لقب «بهترين ابزار جنگی» را در سراسر جهان کسب کرد. اين اسلحه با نام صنعتی «اي كه ـ 47» شناخته می شود. حرف «اي» و «كا» علايم اختصاری سلاح کلاشنکوف در زبان روسی هستند و عدد ۴۷ سال اختراع مدل نهايی آن است.

ابـراز نـظــر 0
Last Updated ( ساعت03:43 PM نوامبر 142009 )
امریکا به استراتیژی خروج از افغانستان می اندیشد Print E-mail
اخـــبــار
ساعت03:36 PM نوامبر 142009
امریکا به استراتیژی خروج از افغانستان می اندیشدfoto
شنبه, 23 عقرب 1388
روزنامه لاس آنجلس تایمز در گزارشی به قلم کریستیا پارسونز و جولیانا ای بارنز می نگارد که کاخ سفید در حال بازبینی استراتژی خروج از افغانستان است، حتا اگر نیروهای بیشتری نیز در کوتاه مدت به این کشور بفرستد.
به نقل از این مقاله، مقام های کاخ سفید به ایجاد یک تقسیم اوقات زمانی جهت خروج از افغانستان تاکید کرده اند و در عین حال باراک اوباما، رییس جمهور امریکا از خطر درگیر شدن امریکا به یک تعهد "بی پایان" در ارتباط به مساله افغانستان نگرانی خودش را در جریان جلسات بازبینی استراتژی جدید آن کشور ابراز کرده است.

ابـراز نـظــر 0

اميدوار هستم كه استفاده از مواد منتشره با ذكر آدرس سايت همراه باشد . تشكر