Sunday, January 31, 2010

یک گستاخی دیگر برعلیه تورک های افغانستان از قول محترم محمد سعیدی ساکن امریکا

یک گستاخی دیگر برعلیه تورک های افغانستان از قول محترم محمد سعیدی ساکن امریکا

د ر پروگرام، صحبت با راديو آ شنای صداي امریکا، من شاهد شنيدن آن بودم که یک شنونده و جویندۀ پروگرام سرويس به زبا ن تورکی -اوزبیکی و تورکمني ( از اهالی شمال افغانستان یعنی تورکستا ن جنوبی با شد) از متصدی پروگرام تقاضا کرد تا به زبان تورکی های افغانستان، هم پروگرام یعنی سرويس زبا ن تورکی به لحجۀ تورک های افغانستان اجرا شود که اهالی سمت شمال هم از خدمات راد یو تلویزیون صدا ی امریکا مستفید گرد ند.
متصدی پروگرا م در آ نروز آقای جلیل غنی مدیر آن د پارتمنت بود، آقای غني دفعتأ د رخواست شخص د رخوا ست کننده را رد کرد و گفت شما از پروگرا م اوزبیکی که برا ی ا وزبیکستان اجرا میگردد، از آن استفاده کنید.
من تعجب کرد م، مگر آقای جليل غنی در مقابل زبا ن تورکی حساسیت د ا رد ؟؟ یا تعصب موصوف اينقدر زیاد است که تورکی زبانان افغانستان که تخمین 30 د ر صد نفوس را تشکیل میدهند بی اهمیت تلقي کرده برای شنیدن رادیو و تماشای تلویزیون به مملکت ديگرحوا له میکند،
سرویس اوزبیکی برای اوزبیکستان به لحجۀ اجرا میگرد د. گوينده گان آن اوزبیکی را با مخلوط زبان روسی اجرا میکنند، طبعأ تورکی ها ي افغانستان زبان روسی نمیدانند.

از مسئول سایت:
جناب سعیدی، شما از برخورد متعصبانه این چنین ذوات متأثر نباشید، چونکه همچو اشخاص در حیات اجتماعی نابرابر افغانستان، به جز نه آدمی زیستن چیز دیگری نآموختند.
این موجود که نامش را جلیل غنی گفته اید، نه تنها یک شخص بی تربیه بوده، بلکه خود را بی منطق و بی درایت هم ثابت کرده است، زیرا باید میدانست که افغانستان از اقلیت های قومی تشکیل یافته و بدنه اساسی اوزبیگ ها، پشتونها، هزاره ها، تاجیکها، تورکمن ها و بعضی های دیگر در ممالک همجوار افغانستان موقعیت دارند و این بی منطقی خواهد بود که یک پشتون ویا تاجیک به دیدن و شنیدن رادیو و تلویزیون پاکستان ویا تاجیکستان حواله گردد.
جای جناب غنی تصدی تلویزیون نیست بلکه ایشان اولاً یک اندازه سر و صورت عقل، درایت و منطق خود را سامان دهند.

اميدوار هستم كه استفاده از مواد منتشره با ذكر آدرس سايت همراه باشد . تشكر