Wednesday, January 18, 2006

فاجعه ايكه ميمنه را تكان داد


فاجعه ايكه ميمنه را تكان داد
به اطلاع داعيه داران حقوق بشر
نهم مارچ 2005 ميلادي
در افغانستان وقايع بيشمار ناشي از مناسبات غيرعادلانه و زن ستيزي صورت گرفته است اما فاجعه المناك و اسف انگيزي كه بتاريخ سوم ماه مارچ 2005 ميلادي در شهر ميمنه مركز ولايت فارياب بوقوع پيوسته است ، وجدان هرانسان سالم العقل را تكان داده و وجود آنرا به لرزه درميآورد كه نظير اينچنين جنايت غيرانساني ناشي از زن ستيزي كمتر ديده و شنيده شده است . بخاطر ترسيم واقعيت قضيه ، افسانه اين تراژيدي ذيلآ بالترتيب ارايه ميگردد :
در حدود هفت ماه قبل دو فاميل (( حاجي مراد و غلام سخي )) درحايكه قرابت خوني باهم دارند ، به وصلت عزيزان خود به نامهاي ذكيه و محمد عارف به توافق رسيده با وجود آنكه ذكيه بنت حاجي مراد با اين توافق مخالفت شديد خود را ابراز ميدارد ولي بنابر عرف ناپسند جامعه سنتي به مخالفت دوشيزه ارجي قايل نشده و عقد نكاح دربين اين دو جوان صورت ميگيرد .
باگذشت زمان كوتاه بعداز عقدنكاح ، نافرماني از سنت شوهرسالاري ازطرف ذكيه آغاز يافته كه منجر به مناقشات دربين زن و شوهر گرديده و بتدريج به اوج خود ميرسد تا به سرحدي كه برادر محمد عارف با همسرش به جانبداري از محمد عارف شوهر ذكيه ، در مناقشات دخيل گرديده و حتي در لت و كوب ها نيز سهيم ميشوند .
ذكيه كه خود را درين قفس جهنمي تنها احساس ميكند و اميدي براي بهبودي وضعيت ناهنجار غيرانساني ندارد بنابرين او در محكمه مراجعه نموده طلب تطليق مينمايد . محكمه بجاي آنكه عوامل شرعي و حقوقي طلب تطليق را تحقيق و بررسي نموده و دوسيه طلاق را ترتيب و جاري نمايد ، دست به ميانجگري توسط موسفيدان محل ميازد كه اين عمل محكمه منجر به بازگشت دوباره ذكيه به زندگي سياه قبلي ميگردد .
بعداز تلاش ناكام طلب تطليق از محكمه ، وضعيت براي ذكيه دشوارتر گرديده و به خشن ها افزود ميگردد .
خشونت و بيدادگري عليه ذكيه بي دفاع ، قفس جهنمي را شعله ورتر نموده تا حدي كه ذكيه حس ميكند شوهر دور از عقلانيت اش حاضر است كه او را نابود كند . و اين احساس خطر مرگ در وجود ذكيه روزبروز قوت گرفته و بالآخره اين موضوع را براي پدرش حاجي مراد كه در مزارشريف زندگي دارد ميرساند . و ميگويد كه مرا به هر قيمتي ازينجا بيرون آريد ورنه آنها مرا ميكشند .
پدر ذكيه حاجي مراد كه نيز وابسته و منقيد به سنن ناعادلانه جامعه است ، خارج از آن نميتواند بجنبد . در آن وقت است كه فاجعه المناك غيرقابل باوري بتاريخ سوم ماه مارچ به آدرس شهر ميمنه ـ ناحيه گنجبازار در منزل حاجي صمدباي كوهي بوقوع ميپيوندد .
محمد عارف شوهر ذكيه و برادرش با همسر خود درحاليكه والدين آنها در منزل حضور نداشته و در هند سفر نموده اند ، دست به قتل ذكيه درحالي ميازند كه او حامله دار طفل پنج ماهه خود ميباشد .
دو مرد و يك زن به ذكيه يورش برده لگدمال مينمايند و بعدآ ذكيه را با شيشه هاي شكسته مورد شكنجه و تعذيب قرار داده و بدن او را شيشه كوب مينمايند . ولي ذكيه حامله دار با مرگ دست و پنجه نرم نموده هنوز زنده است . اين سه هيولاي انسان نما و حيوان صفت كه ميبينند ذكيه هنوز زنده است ، او را از حلقوم به دار ميآقيزند . بعداز آنكه ذكيه نامراد اين قرباني سنت ناهنجار زن ستيزي جان عزيز خود را به حق تسليم نمود ، بدنه او را به تشناب آورده و بخاطر اخفاي جنايت ، مييت را توسط گاز ميسوزانند و به والين ذكيه در مزارشريف و ديگر اقارب نزديك او پيغام ميفرستند و ميگويند كه ذكيه در انفجار تصادفي گاز اشتوپ حريق شده است .
ازينكه گاز بقدر كافي وجود نداشته بنابرين قسمتي از بدنه سوخته و بخش ديگر بدنه سالم مانده است . موضوع به آمريت جنايي شهر ميمنه ميرسد . نماينده جنائي وارد محل قضيه گرديده تحقيقات را آغاز مينمايد . جنائي از آثار تعذيب و شكنجه درميآبد كه اين قضيه يك حادثه نبوده بلكه يك قتل عمدي و از قبل پلان شده ميباشد . بنآ دو نفر از قاتلين يعني محمد عارف را با برادرش در توقيفگاه جنائي شهر ميمنه انتقال داده و توقيف مينمايد .
قاتلين بعداز گذراندن كمترين وقت از توقيفگاه جنائي بزور پول و واسطه آزاد گرديده اند و بعيد بنظر نميرسد كه فيصله هاي بعدي قضائي نيز در همين اصل استوار باشد . زيراكه غلام سخي و حاجي مراد باوجود آنكه قرابت قومي دارند ولي از لحاظ توانايي اقتصادي هر دو به قطب متخالف قرار دارند . مدعي حاجي مراد از قشر ناتوان ولي غلام سخي شخص توانمند ازلحاظ اقتصادي ميباشد .
درشرايطيكه قانون در تمام نقاط كشور حكمفرما نيست و مناسبات اجتماعي تحت تآثير پول ، زور و سلاح قرار دارد ، چگونه ميتوان عدالت اجتماعي در همچون موارد برقرار گردد ؟ !!!
براي مدعي بي بضاعت يگانه راه ممكنه كه وجود داشت ، عريضه يي را عنوان كميته زنان شهر ميمنه ترتيب داده و خواهان مداخله در قضيه شده است .
جوامع خيريه ، حقوق بشر افغانستان و همچنان شوراي دفاع از حقوق زن كه دغدغه عالمگير دارند بايد وارد اين فاجعه گرديده و نگذارد تا جاني و قاتل از چنگال قانون خود را برهاند .
والسلام
يادداشت : اين اطلاعيه از زبان يكي از اقارب نزديك مدعي و مدعي عليه ترتيب گرديده و از يكي از چينل هاي تلويزيوني امريكا به نشر رسيده است
.

اميدوار هستم كه استفاده از مواد منتشره با ذكر آدرس سايت همراه باشد . تشكر