Sunday, May 30, 2010

پیام همتباران کانادا به مناسبت دومین سالگرد تاءسیس فدراسیون فرهنگی تورکان fotoافغانستان
تا چراغ فدراسیون محفل درخشان میکند عاشقان در پرتوش خود را نمایان میکند
تا ابد پاینده و تابنده باشد این چراغ چونکه خدمت در فرهنگ از دل جان میکند
همتباران نهایت گرامی و هموطنان عزیز سلام!
به افتخار یادآور میشویم که دانشمندان و روشنفکران تورک افغانستانی دو سال قبل بخاطر رشد و احیای ارزش های فرهنگی و تاریخی، در راه تاأمین حقوق مساوی و عدالت اجتماعی در بین ملیت ها و اقوام، وحدت و همبستگی ملی و بر قراری عدالت اجتماعی با نظام واقعی مردمی داد خواهانه، فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان را تاءسیس کردند.
ادامه مطلب ...
روزهفتم جوزا را نباید فراموش نمود! ( Public ) چاپ ارسال به دوست
سیاسی
29 مي 2010 ساعت 06:31 PM
روزهفتم جوزا را نباید فراموش نمود!fotofoto
فریاد مظلومیت خلق بپاخاستۀ جوزجان که در روز هفتم جوزای 1386با بیرحمی تمام از حنجرۀ تفنگ باشلیک مرمی جواب گفته شد و خون پاک ده ها فرزند پاکباز آن دیار که کوی و برزن شهر شبرغان را آزین بست و خاک سیاه و تشنۀ عدالت آن شهر را رنگین نمود، هرگز از حافظۀ تاریخ فراموش نخواهد شد. مگرآنکه جلادان و مجریان آن فاجعۀ خونین به کیفر اعمال خود در پیشگاه حق و عدالت و اصل نابرابری ها درکلیه اشکال آن از سرزمین ما زدوده شود.
ادامه مطلب ...
اتحاد انجمن های ولایت فاریاب و پیوستن ایشان به ففتا ( Public ) چاپ ارسال به دوست
فرهنگی
29 مي 2010 ساعت 06:00 PM
اتحاد انجمن های ولایت فاریاب و پیوستن ایشان به ففتا
گزارش خبری از فاریاب
انجمن های فرهنگی فاریاب بخاطر انسجام بهتر فعالیت های فرهنگی درطی دوهفته اخیرسه جلسه مشورتی دایر نمودند که دراین جلسات محترم پوهاند بسم الله میمنگی عضو کینگاش فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان و داکتر معروف ثمر مسوول شورای ولایتی ففتا درفاریاب نیز اشتراک داشتند که این جلسات را داکتر ثمر رهبری مینمود. دراین جلسات بخاطر همآهنگی بهتر در کار های فرهنگی جر و بحث صورت گرفته و در جلسات محترم میمنگی درباره اهداف و کار های فرهنگی ففتا صحبت همه جانبه نموده و از تمام نهاد های فرهنگی درخواست نمودند که بخاطر فعالیت های بهتر فرهنگی لازم است تا همآهنگی دربین انجمن های فرهنگی موجود باشد.
ادامه مطلب ...
با گامهای مطمئن بسوی اتحاد میرویم ( Public ) چاپ ارسال به دوست
فرهنگی
28 مي 2010 ساعت 09:27 PM
با گامهای مطمئن بسوی اتحاد میرویم
انجمن های فرهنگی ولایت فاریاب عضویت دسته جمعی ففتا را حاصل نمودند
logo
همکار خبری ففتا از شهر میمنه
به روز سه شنبه تاریخ ۲۵ ماه می جلسه با شکوهی با اشتراک نمایندگان انجمن های فرهنگی آیدین افغانستان، ایشانچ، ظهیرالدین فاریابی، گوهرشاد بیگم، انجمن فرهنگی متفکر یاشلر و انجمن فرهنگی قیصار در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب دایر گردید.
درین جلسه که دو نفر از هر انجمن نمایندگی مینمود، بعداز شور و بحث در مورد برنامه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان و رسالت انجمن ها درینمرحله حساس و تاریخی در راه ایجاد اتحاد و همبستگی در بین قشر پیشرو جامعه تورک افغانستان، فیصله بعمل آمد تا این انجمن ها باهم مدغم گردیده، "شورای همآهنگی انجمن های ولایت فاریاب" را تأسیس و به عضویت دسته جمعی فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان بپیوندند.

آخرین بروز رسانی ( 29 مي 2010 ساعت 05:30 PM )
ادامه مطلب ...
بیانیه سرتاسری افغانستانی های مقیم اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا ( Public ) چاپ ارسال به دوست
اعلاميه و اطلاعيه ها
28 مي 2010 ساعت 07:05 PM
بیانیه سرتاسری افغانستانی های مقیم اروپا، آمریکای شمالی وfoto استرالیا
در قبال هجوم کوچی ها
بهار امسال هزاره جات هم با وحشت صدای تفنگ کوچی آغاز شد. بیش از صد سال است که این قصه تکرار می گردد. خانه ها غارت می شود. بعد همه جای را آتش می زنند. جمعی به قتل می رسند. عده ای را زخمی می کنند و هزاران تن دیگر آواره می شوند. غرور جامعه ای پایمال می شود و انسانیت آنان را به تمسخر می گیرند. زمستان که می رسد، هزاره جات مظلومیتش را تا بهار دیگری منجمد می کند و منتظر می ماند که در بهار سال آینده داستان کوچی چه فرجامی خواهد داشت.
حاکمان گذشته از امیر عبدالرحمان تا ملا عمر همیشه به هزاره جات به چشم سرزمین تحت اشغال و فتح شده دیده اند و بر ساکنان آن هر ستمی را روا.
آخرین بروز رسانی ( 28 مي 2010 ساعت 07:14 PM )
ادامه مطلب ...
تاملی بر فرهنگ کوچیگری ( Public ) چاپ ارسال به دوست
مقالات سیاسی
27 مي 2010 ساعت 01:19 PM

تاملی بر فرهنگ کوچیگریfoto
عباس دلجو
بحث را با این پرسش آغاز میکنم که فرهنگ چیست ؟ " فرهنگ را میتوان به صورت مجموعه ای از آداب، رسوم، اخلاقیات، اعتقادات، ارزش ها و نماد هائی تلقی کرد که معمولا از طریق جامعه پذیری از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود"{1}. ادوارد تایلر TYLOR معتقد است که : " فرهنگ مجموعه پیچیده ای است که در برگیرنده دانستنی ها، اعتقادات، هنر ها، اخلاقیات، قوانین، عادات و هرگونه توانائی دیگری است که بوسیله انسان بعنوان عضو جامعه کسب شده است"{2}. انسانها چون در بستر فرهنگی جامعه شان رشد مینمایند قطعا از محرکه های فرهنگی آن جامعه متاثر گردیده و تاثیر این عوامل در تکوین

ارسال یادداشت (0یادداشت)
آخرین بروز رسانی ( 27 مي 2010 ساعت 01:24 PM )
ادامه مطلب ...
افشای سند محرمانه حکومت افغانستان: جزییات طرح مصالحه و ادغام مجدد طالبان ( Public ) چاپ ارسال به دوست
اخبار و جراید
26 مي 2010 ساعت 01:29 PM

افشای سند محرمانه حکومت افغانستان: جزییات طرح مصالحه و ادغام مجدد طالبانfoto
چهارشنبه 05 جوزا 1389
روزنامه 8صبح به پیش نویس سندی دست یافته است که در آن حکومت افغانستان شرایط مصالحه و ادغام مجدد طالبان را پیش بینی و مشخص کرده است. این سند که در 36 صفحه تدوین شده، از طریق یک مرجع معتبر بین المللی به روزنامه 8صبح رسیده است. در این سند روند مصالحه و ادغام مجدد طالبان به دو بخش زیر تقسیم شده است:

ارسال یادداشت (0یادداشت)
ادامه مطلب ...
عنوان کتاب : شرح احوال وآثار پروفسور غلام محمد میمنگی ( Public ) چاپ ارسال به دوست
مقالات سیاسی
26 مي 2010 ساعت 10:29 AM

به قلم پروفسورداکتر عبد الواسع اطیفی
عنوان کتاب : شرح احوال وآثار پروفسور غلام محمد میمنگی
نویسنده : داکتر عنایت الله شهرانیhttp://t3.gstatic.com/images?q=tbn:DCWfUa4-vvKCuM:https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgSGRiIWFSoqPVWu4LAaT4wJlGtV9TtUyjpHormBZXgGV129SXwAKk_i85EvYdN15qCL0K5N1_ZQSm4_DhYJ1Ma17W-02OIc3D9QrkVx0bkkajUzfNwPnrY0fj-zMiuOPzF9h_a/s240/shahrani.jpg
شماره 867 جریده امید
سحر د ر شاخسار بوستانی چه خوش میگفت مرغ نغمه خوانی
برآورآنچه اندر سینه داری سرودی ، ناله ای ، آهی ، فغانی
نقش مقبول وزیبایی « پرندۀ خوشنوا برشاخچۀ انگور» ازخامۀ توانای نقاش فرزانۀ دوران ، پروفسورغلام محمد میمنگی، که در پشتی مصورکتاب ارزشمند احوال خوش خط وخالش نقش بسته ، همین مصراع بالا را درین آستانۀ فصل بهاربیادم آورد و، با خود گفتم دوست نهایت عزیزم د اکترشهرانی بدون تردید همه سرود ها وناله ها وداستان ها وکارنامه های استاد زمان میمنگی را در اثرپرمحتوایش منعکس ساخته وبرشتۀ تحریر آورده است .

ارسال یادداشت (0یادداشت)
ادامه مطلب ...

Monday, May 24, 2010

بهسود تو بعید نیست!

داکتر همت فاریابیfoto
بهسود تو بعید نیست!
امسال بار دیگر کوچی مانند های تا دندان مسلح در مناطق هزاره نشین یعنی بهسود ، حمله ور شده و باعث تکرار جنایت نابخشودنی بر علیه مردم بی سلاح و بی دفاع هزاره گردیده اند. مزارع را لگدمال کردند، خانه ها را ویران کردند ، مکاتب و مساجد را به آتش کشیدند و مردم هزاره را از خانه و کاشانه خود آواره ساختند. و این وضعیت ناگوار مردم مظلوم هزاره در زیر چتر دموکراسی قلابی ادامه دارد

ادامه مطلب

Thursday, May 20, 2010

لیست ابتدایی کاندیدان اولوسی جرگهgerb

پنچشنبه 23 ثور سال 1389 لیست ابتدایی کاندیدان انتخابات اولوسی جرگه شورای ملی افغانستان با یک روز تاخیر از جدول زمانی انتخابات اولوسی جرگه 1389 از سوی کمیسیون مستقل انتخابات جهت اعتراضات و تصحیحات به نشر رسید. لینک لیست ولایات تورکستان جنوبی .فاریاب، بلخ، جوزجان، سرپل، بادغیس، هرات، تخار، بغلان، کوندوز، بدخشان, هزارستان بامیان، ارزگان، غور، دایکندی غزنی زابل و ولایت کابل


ارسال یادداشت (0یادداشت)
ادامه مطلب ...
داکتر برنا آصفی و صحت روان نوین در افغانستان ویرایش ( Public ) چاپ ارسال به دوست
اعلاميه و اطلاعيه ها
14 مي 2010 ساعت 08:21 PM
داکتر برنا آصفی و صحت روان نوین در افغانستانfotofoto
انجمن افغانان لندن و (CNWL) از خدمات و تلاشهای ارزشمند محترم داکتر برنا آصفی بنیانگذار صحت روان معاصر در افغانستان قدردانی میکند. بدین مناسبت محفل با شکوهی با حضورداشت محترم داکتر برنا آصفی و سایر دانشمندان کشور برگزار میگردد. بناً از شما اخلاصمندان دکتور آصفی صمیمانه دعوت بعمل میآید تا درین گردهمآیی وطنی تشریف آورده ممنون سازید.
درین نشست علاوه بر خاطره پردازی های کار و خدمات پُرثمر این دانشمند، مهمانان گرامی با موسیقی اصیل وطنی و صرف طعام پذیرائی میگردند.

ادامه مطلب ...
دومین سالروز تشکیل و آغاز کار پُربار فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان را از جان و دل تبریک میگویم ویرایش ( Public ) چاپ ارسال به دوست
پیام ها
16 مي 2010 ساعت 07:22 PM
دومین سالروز تشکیل و آغاز کار پُربار فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان را از جان و دل تبریک میگویم

دو سال از تشکیل و آغاز کار پُرثمر و درخشنده فرهنگی فدراسیون گذشت وما ،یعنی انجمن فرهنگی ترکان افغانستانی مقیم درکشور بلغاریا این روز خجسته وآغاز کار وپیکار فدراسیون را در جهت احیا وبالندگی، رشد موزون فرهنگی وازآنجا به خودیابی وخودشناسی درکلیه ابعاد منجر میگردد را به هسته ی رهبری، اعضای پرتلاش ورسالتمند؛ هوداران و در مجموع به جامعه تورک کشورمان از صمیم قلب تبریک و شادباش گفته وخواهان وسعت کار فرهنگی، تدوام وتحکیم فشرده صفوف،
ادامه مطلب ...
سرود ميهن ویرایش ( Public ) چاپ ارسال به دوست
اشعار
16 مي 2010 ساعت 07:41 PM
سرود ميهنEshaq
غير تو اى وطن مرا جاى و زمين نمى شود
بى تو زمين ديگران خُلد برين نمى شود
بسکه تنيده مهر تو در رگ و استخوان من
آب و شکر به هم چنين خلط و عجين نمى شود
دل بتپد به سينه ام تا به سحر نخفته شب
در تپش است به سادگى پاى به زين نمى شود



ارسال یادداشت (0یادداشت)
آخرین بروز رسانی ( 16 مي 2010 ساعت 07:43 PM )
ادامه مطلب ...
منشاء نژادی، قدامت تاریخی و وجه تسمیه اَزرَه ها-6 ویرایش ( Public ) چاپ ارسال به دوست
مقالات علمی
14 مي 2010 ساعت 07:21 PM

منشاء نژادی، قدامت تاریخی و وجه تسمیه اَزرَه ها-foto6
عباس دلجو
بخش ششم
جواهر لعل نهرو نیز تاريخ تقريبی هجوم های ترکان آسيای مركزی را به آسیا و چین حتی اروپا 5000 سال قبل از میلاد میداند :"مردمان آسيای مركزی بنام های باكتريائی ها، سكا ها، هون ها، اسكوت ها، ترك ها، كوشانی ها و يفتلی ها ياد مي شدند كه(پنجهزار سال ) قبل از ميلاد بارها به اروپا و سراسر آسيا پراكنده شده اند و هجوم ها برده اند و اين بخاطر تاراج نبوده بلكه برای بدست آوردن زمين های قابل سكونت و اقامت بوده است... پنج هزار سال قبل از ميلاد و حتی پيش از آن قبايل مهاجم آسيای مركزی“ توران“بر چين هجوم آوردند .

ارسال یادداشت (0یادداشت)
آخرین بروز رسانی ( 18 مي 2010 ساعت 08:49 AM )
ادامه مطلب ...

Thursday, May 13, 2010


ففتا در ورجینیای امریکا تأسیس گردیدlogo

انجمن فرهنگی تورکان افغانستان به مثابه بخشی از فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان در ایالت ورجینیای ایالت متحده امریکا تأسیس گردید.
این گردهم آیی که به اشتراک عده کثیری از هموطنان مهاجر از جامعه تورکان افغانستان درین ایالت به تاریخ نهم ماه می دایر گردیده بود، با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردیده و بعداً متون و محتوای مرامنامه، اساسنامه و خط مشی ففتا به بررسی گرفته شد.

ادامه مطلب ...
بیهودگی مذاکرات صلح با طالبان ( Public ) چاپ ارسال به دوست
مقالات سیاسی
12 مي 2010 ساعت 07:18 PM
بیهودگی مذاکرات صلح با طالبانfoto

دراین اواخر آغاز مذاکره با طالبان ورد زبان تمام محافل وحلقات سیاسی داخلی وخارجی وروزنامه های کشور قرارگرفته, وجنبش طالبان با داشتن روابط عمیق درتمام عرصه ها اجتماعی سیاسی ونظامی با طالبان پاکستانی ودولت پاکستان مشکلات پرابلم ها ودشواری های را درفرا راه خود بوجود آورده اند,برون رفت ازاین تنگناه برای این جنبش واتخاذ حد اقل تصامیم ملی خالی ازمخاطرات برای آنها نخواهد بود .

ارسال یادداشت (0یادداشت)
ادامه مطلب ...
به ياد مادر ( Public ) چاپ ارسال به دوست
اشعار
12 مي 2010 ساعت 08:00 PM
به ياد مادرfoto
دارم فغان ز گردش ايام و اين زمان
بگرفت مادرم که به من بود مهربان
کندى درخت ميوهٴ عيشم ز باغ دل
افگندى اش به خاک چنان باد مهرگان
بگرفتى گر تو جان مرا شکوه ام نبود
اما ربودى از کف من جان و هم جهان
ارسال یادداشت (0یادداشت)
آخرین بروز رسانی ( 12 مي 2010 ساعت 08:01 PM )
ادامه مطلب ...
تحريف پيام دبير كل سازمان ملل به مناسبت نوروز توسط رسانه‌هاي داخلي ( Public ) چاپ ارسال به دوست
اخبار و جراید
11 مي 2010 ساعت 08:33 PM
تحريف پيام دبير كل سازمان ملل به مناسبت نوروز توسط رسانه‌هاي داخليfoto

عليرضا آقازاده
بوز آیي ۲۶, ۱۳۸۸

آلما يولو: هیچ کس نمی داند که این برتری فارسی زبانان بر دیگر اقوام و ملت های جهان بخصوص ایران از کجا آمده و چه سابقه تاریخی دارد که همه حتی بان کیمون کره ای هم فارسی زبانان و ایرانیان را به دیگر ملل جهان ارجح می داند!


ارسال یادداشت (0یادداشت)
آخرین بروز رسانی ( 12 مي 2010 ساعت 08:06 PM )
ادامه مطلب ...

اميدوار هستم كه استفاده از مواد منتشره با ذكر آدرس سايت همراه باشد . تشكر